סגור זה באופנה

07.08.12

 

האם תהיתן לפעמים כיצד פוסט נולד בכלות אורבניות? האם חלפה בראשיכן המחשבה איך למעשה אנו בוחרות את הנושא החם הבא לעסוק בו? האמת, ששלל הפוסטים בבלוג, הינם תולדה של כל הדברים שמעניינים ומסקרנים אותנו, ויש רבים כאלה - ככה זה כשמעצבת גרפית פוגשת באדריכלית, וביחד הן מחליטות לעסוק בעולם החתונות. הרשימה שלנו הולכת ומתמלאת מידי יום ביומו, על בסיס שעתי ממש, כשבכל פעם אנו בוחרות לפנות את הבמה לנושא החם הבא, ולשים אותו תחת אור הזרקורים.

 

נושא הפוסט של היום מעסיק אותנו כבר זמן מה, כשאליו התווספה "דרישת הקהל". אתן כבר יודעות כמה אנו אוהבות לשמוע את קולכן, ולאחרונה קיבלנו יותר ויותר פניות ובקשות שחיזקו את שידענו מזמן. הפוסט הזה חייב להגיע, ומהר. משמו של הפוסט, אתן וודאי מתארות לעצמיכן על מה אנחנו הולכות לדבר היום. וכן, צדקתן - היום אנחנו הולכות לדבר על שמלות כלה סגורות, כך בחרנו לכנות אותן, בדגש על המגזר הדתי אך עם התייחסות גם למגזר החילוני. 

 

הילה גאון, צילום: אלון שפרנסקי

 

בגדי תפארתך, צילום: יח"צ

 

בתקופה האחרונה, ובעקבות טרנד אופנתי שמתחזק, יותר ויותר כלות חילוניות בוחרות להתחתן בשמלות כלה סגורות, דרישה שמאז ומעולם היתה קיימת אצל כלות דתיות ומסורתיות, שניגשו לחפש את שמלת הכלה שלהן. עניין השמלות הסגורות שהולך ופורח, עורר את סקרנותינו ומצאנו את עצמינו דווקא חוזרות למקורות ופונות למירי בן-דוד, עיתונאית ובעלת הבלוג "החצאית", שמגיעה מן המגזר, על מנת שתחשוף בפנינו את עולמן האופנתי של הכלות הדתיות. אז שאלנו שאלות, קיבלנו תשובות. ולסיכום, היה מרתק.

 

אייזן-שטיין, צילום: נועה אייזנשטט

 

מירי, אחד הדברים הראשונים שמסקרן אותנו לשמוע עליהם הוא כל עניין החוקים בדת מבחינת הצניעות. מה מותר, מה אסור, זה נשמע מבלבל כל כך ונשמח אם תעשי לנו קצת סדר בבלאגן.

אז ככה, בכל הנוגע לחוקים מן הצד זה באמת נראה כאילו יש מותר ואסור, כשפועל ישנן רמות שונות של צניעות, כל כלה ורמת הצניעות שלה, כל אחת והגבולות שלה מדתיות חרדיות, דרך דתיות מודרניות ועד "דתיות לייט". יחד עם זאת, קיימים כמה קווים כלליים שניתן למצוא אצל כל אחת ואחת כשהעיקריים ביניהם הם צווארון סגור, שרוולים באורך שיסתיר את המרפקים, ושמלה או חצאית באורך מקסי שיכסו את הרגליים.

באופן כללי ניתן לומר שעבור הכלה הדתיה (על כלל רמותיה השונות) יום החתונה הוא יום מאוד מיוחד מבחינה דתית, ולכן היא תעדיף, במרבית המקרים ומתוך בחירה מלאה להיות צנועה יותר.

 

אייזן-שטיין, צילום: רונן פדידה

 

בגדי תפארתך, צילום: יח"צ

 

אי אפשר לדבר על אופנת כלות במגזר מבלי לדבר על אופנה באופן כללי. האם האופנה במגזר הדתי מושפעת מטרנדים מקומיים או עולמיים כלשהם?

בעשורים הקודמים אישה שהתעניינה באופנה בחברה הדתית הושפעה בדר"כ מטרנדים חו"ליים ומטרנדים שראתה בעולם החילוני. היא עיינה במגזינים חילוניים, מצאה דגם שאהבה וערכה בו שינויים בהתאם למידת הצניעות בה חפצה. במידה מסויימת היה מדובר בסוג של העתקה, כשבעשור האחרון ובייחוד בשנים האחרונות יש לבחורה הדתיה אמירה משלה והיא אפילו הופכת להיות מובילת טרנדים.

 

הילה גאון, צילום: אלון שפרנסקי

 

ומה לגבי עניין פרופורציות הגוף, התאמת השמלה - סטיילינג על גווניו השונים, האם גם לכך יש התייחסות?

הכלה הדתיה של ימינו מאוד מודעת לעצמה, ליופי שלה, לחוזקות שלה וכך גם לחולשות. נוסף על כך, כלות דתיות רבות מתייעצות לפני תהליך בחירת השמלה בסטייליסטית וביועצת אישית שמודעת היטב גם לחוקי הצניעות וגם לרצון ולשאיפה להיראות הכי טוב שרק אפשר.

בסטייליסטית תיעזר הכלה גם לפני הדייטים (המעטים בדר"כ) עם בן הזוג לפני החתונה, כמו גם לפני מסיבת האירוסים ושלל האירועים הנוספים הנוגעים לחתונה.

 

אייזן-שטיין, צילום: נועה אייזנשטט

 

אין ספק שלכלה הדתיה יש הרבה יותר אירועים מאשר לכלה החילונית. כיצד זה משפיע על המלתחה שלה?

כפי שציינתן, לכלה הדתיה אכן יש הרבה יותר אירועים מאשר לכלה החילונית, ובשל כך היא גם צריכה להצטייד במלתחה מתאימה. בין האירועים המרכזיים ניתן למצוא את "מפגש הוורט", בו ההורים נפגשים בפעם הראשונה לאחר שבני הזוג החליטו להתחתן ובו גם נהוג להתלבש בצורה קלילה אך מוקפדת, מסיבת האירוסים שם הדגש על ההופעה של הכלה ולכן נהוג ללבוש שמלה אלגנטית, החתונה עצמה וכמובן שבוע הברכות שלאחר החתונה שדורש מלתחה עניפה של בגדים חגיגיים. בסך הכול, בהחלט ניתן לראות שיש מהכלה הדתית לא מעט דרישות אופנתיות בהן היא צריכה לעמוד.

 

בגדי תפארתך, צילום: יח"צ

 

ומהו הטרנד הבולט ביותר בתקופה האחרונה, שהשפיע גם על אופנת הכלות במגזר הדתי?

אחת המשפיעות של התקופה האחרונה היא ללא ספק קייט מידלטון ושמלת הכלה שלבשה. העיתונות הדתית סיקרה את האירוע בצורה נרחבת, מה גם ששמלת הכלה של קייט היתה צנועה באופן יחסי, ובקלות רבה הצליחו לגייר אותה לטובת אופנת הכלות במגזר. אפילו בעיתונות החרדית היתה התייחסות לחתונה, אך שם ניתן הדגש בעיקר על הבדים, הכובעים המסוגננים ופחות על השמלה.

 

הילה גאון, צילום: אלון שפרנסקי

 

וכשסיימנו את שיחתנו עם מירי, אחרי שהשכלנו ולמדנו רבות (אך יחד עם זאת הבנו שזהו רק קצה קצהו של הקרחון של נושא מרתק), הבנו שמשהו בטרנד השמלות הסגורות של התקופה האחרונה מתיישב בצורה נפלאה גם עם הכלות החילוניות וגם עם הכלות הדתיות, ולכן אנו רואות אותו פורח ומשגשג כל כך במחוזותינו.

 

מצד אחד, הכלות הדתיות, אינן צריכות לעשות מהפך שלם לדגמים הקיימים שמחכים להן אצל מעצבי אופנה שלא מן המגזר. בקלות רבה, הן יכולות להתאים אותם לצרכיהן ועדיין להישאר יפות ומעודכנות מבחינה אופנתית. מן הצד השני, ממתין קהל הכלות החילוניות שמקבל בזרועות פתוחות את הטרנד, מחבק אותו ומתחבר לרעיון שסגור זה למעשה הדבר החם הבא. אז כן, רישמו לפניכן: סגור זה באופנה, עד להודעה חדשה.

 

☆☆☆

 

התמונות בפוסט באדיבות הילה גאון, אייזן-שטיין ובגדי תפארתך (ניתן להשיג בטלפון 054-3452552).

מאת:כלות אורבניות