סופגניות לעידוד מצב הרוח

03.12.10

מצב הרוח שפוף, הכל כרגע נראה קודר ועצוב. תכננו את הפוסט הזה כהפתעה לחג החנוכה, חג האור. החג שבו חוגגים בהדלקת נרות כיפית עם אוכל טעים ומושחת במיוחד.

ביקשנו מבלוגרית האוכל המקסימה, נטלי לוין - בעלת הבלוג עוגיו.נט, להכין עבורנו סופגניות מתוקות ויפיפיות, בדיוק כמו שאנחנו אוהבות.

נראה לנו פתאום קצת לא קשור להתעסק כרגע בזוטות כמו סופגניות מתקתקות, אבל החיים צריכים להימשך ואולי מישהי מכן דווקא תחליט שהכנת הסופגניות הנהדרות האלו היא דרך מצויינת להעביר את הזמן ולשכוח קצת ממה שקורה.

 

מאחלות לכולנו לשמוע בשורות טובות יותר,

הדר וטל.

 

ומכאן, זכות הדיבור עוברת לנטלי:

 

צילום: נטלי לוין

 

אם יש דבר שאני באמת ובתמים לא מצליחה להבין מה סוד ההצלחה שלו, זה ללא ספק סופגניות. מבחינתי מדובר בגוש ספוג שמן אחד גדול, ועם אינספור קלוריות שחבל לבזבז. מספיק להריח את ניחוחות הטיגון בשביל שתחושת הצרבת תתחיל לטפס במעלה הגרון. כן, אני לא חובבת סופגניות גדולה, ויוצא לי לחמוק מאכילתן במשך שמונת ימי חנוכה בכל שנה מחדש. אפילו את הסופגניות שאני מכינה – רק פעם אחת במהלך כל החג – אני לא טועמת, פשוט משום שיש לי קצת בעיה עם המטוגן-מטוגן הזה. וביננו – אני בכלל מעדיפה לביבות.

השנה הזמנו כמה חברים להדלקת נרות מסורתית, שמהווה תירוץ נפלא לקבץ את כולם בביתנו הקט. בהתחלה בכלל תיכננתי לקנות סופגניות מאחת מהקונדיטוריות האהובות עלינו, אלא שאז קיבלתי את ההזמנה לכתוב כאן, אז לקחתי על עצמי את האתגר למצוא רעיון לסופגניות עם טוויסט, ועדיף ורוד ולבן. כולי תקווה שהסופגניות האלה יתאימו לכל משועממי הסופגניות באשר הם. קצת שינוי, מה יש?

הסופגניות שהכנתי משלבות בין שני עולמות שונים לחלוטין מבחינתי; תותים וקצפת, שהם אחת מהנאות החורף הגדולות שלי, וכמובן – סופגניות. בעיני מדובר בשילוב מאוד מוצלח, ובצק הסופגניות המעט שמנוני מקבל אליו באהבה גדולה את הקרמיות של הקצפת, וכמובן את התות השובב מלמעלה. בסופו של דבר, מדובר בהנאה גדולה ובקינוח מעולה לכל הדלקת נרות אליה מוזמנים. והיי – חנוכה יש רק פעם בשנה, אז בהחלט מותר להתפנק קצת.

 

 

סופגניות עם קצפת ותותים

20 סופגניות קטנות במשקל של כ-40 גר' כ"א

 

350 גר' קמח לבן

8 גר' שמרים יבשים

75 גר' סוכר לבן

150 מ"ל שמנת חמוצה

2 ביצים

קורט מלח

כף רום

תמצית וניל לפי הטעם

 

למילוי וציפוי:

250 מ"ל שמנת מתוקה

2 כפות אבקת סוכר

חצי כפית תמצית וניל איכותית

 

רויאל אייסינג:

כף גדושה אבקת סוכר

חצי כפית מים

 

תותים לקישוט

 

אופן ההכנה

1.הכנת הסופגניות: במיקסר עם וו לישה מניחים את כל החומרים (אין צורך לעשות ראש עיסה עם השמרים) ומעבדים יחד עד קבלת בצק אחיד, מבריק וגמיש. הלישה אורכת כ8-10 דק'.

2.מתפיחים את הבצק עד להכפלת הנפח כשעה – שעה וחצי.

3.מחלקים את הבצק ל-35 חלקים, ומכדררים כל חלק לכדור חלק. מניחים את הכדורים במרווחים (!) על תבנית משומנת (בלי קמח בכלל). מניחים להתפחה נוספת (כחצי שעה – שעה).

4.מחממים בסיר שמן עמוק (כ-4 ס"מ גובה צריך להספיק), עד שהשמן מגיע לטמפ' של 170 מעלות. במידה ואין לכם מדחום השיטה לבדוק היא פשוט להניח כף עץ בתוך השמן: במידה ונוצרות בועיות קטנטנות מסביב לכף, השמן חם מספיק. אם הבועות גדולות מדי השמן חם מדי, ויש להנמיך את האש.

5.מטגנים את הסופגניות כ-2 דק' מכל צד, עד שהן זהובות ופריכות. מניחים על נייר סופג (הרבה נייר סופג), מצננים לחלוטין בטמפרטורת החדר לפני המילוי.

6.הכנת הקצפת: מניחים בקערה שמנת מתוקה, אבקת סוכר ותמצית וניל ומקציפים עד שמתקבלת קצפת יציבה מאוד.

7.רויאל אייסינג: בקערית קטנה מערבבים יחד אבקת סוכר ומים עד שמתקבלת תערובת סמיכה מאוד. במידת הצורך מוסיפים עוד אבקת סוכר.

8.חוצים את הסופגניות לשתיים, וממלאים אותן בקצפת בעזרת שק זילוף.

9.מעל כל סופגניה מורחים מעט רויאל אייסינג ומניחים חצי תות.

10.מפדרים באבקת סוכר ומגישים.

 

הערות, הארות ותוספות

• בצק הסופגניות יוצא די רך, אך לאחר תפיחה ניתן לעבוד איתו בקלות.

• מומלץ לשמור את הסופגניות בקירור.

• אפשר כמובן למלא את הסופגניות במליות מסורתיות יותר: ריבה, שוקולד וכיו"ב.

• אם רוצים להשקיע מאוד, אפשר להכין גם קרם פטיסייר ולמלא את הסופגניות איתו. באופן אישי אני מאוד אוהבת את השילוב של קצפת עם תותים, ולכן הלכתי על הפשוט והקל.

 

★★★

מאת:כלות אורבניות ונטלי לוין